• Skribentens bildChristina Zedell

Uppdatering kring granskningen

När verksamheterna stängde hänvisade kommunen till brister i psykosocial arbetsmiljö. Hur ser du på detta?

Som en seriös och ansvarstagande arbetsgivare är det alltid av största vikt att vid minsta misstanke om brister i arbetsmiljön att skyndsamt ta tag i frågan och inleda ett arbete som innebär att utreda och synliggöra och direkt åtgärda eventuella brister.

Den lokala fackklubben på ABF Botkyrka-Salem, det vill säga våra egna medarbetare, genomförde nyligen en psykosocial arbetsmiljöutredning som visade på goda till mycket goda resultat på samtliga områden.

Det finns heller inga anmälningar hos Arbetsmiljöverket som jag tänker borde kopplas in om det konstateras arbetsmiljöbrister. Säkerhetsbolaget har inte genomfört några undersökningar på den aktuella arbetsmiljön som stängningen baserades på, vilket gör att jag ställer mig frågande till hur kommunen och säkerhetsbolaget kunnat konstatera brister i arbetsmiljön, utan att ta kontakt med den lokala fackklubben eller kommunicerat frågan med oss i ledningen för avdelningen.

/Christina Zedell

Ordförande för ABF Botkyrka-Salem