Kommunens Beslut

Uppdaterat: 10 mars 2022

11 februari 2022 I 40 år har ABF Botkyrka-Salem bedrivit fritidsgårdar i samarbete med Botkyrka Kommun - ett samarbete som kommunen sagt upp med omedelbar verkan. Kommunens agerande är både chockerande och anmärkningsvärt. Inte minst som grunderna till beslutet varken redovisats till ABF eller allmänheten.

Den 25 januari begärde Botkyrka kommun via säkerhetskonsult in en mycket omfattande dokumentation från ABF för fyraårsperioden 2018-2021. Vi har, om än oförstående till bakgrunden, jobbat i princip dygnet runt för att få fram och sammanställa det material man ansåg sig behöva. Vi är stolta över vår verksamhet, vi vet att den varit ett nav för generationer av unga botkyrkabor. Vi står för den, och vi är trygga i att den håller mycket god kvalitet, och att den är viktig för våra unga. Det är vårt mål, och det håller vi högt. Kommunens agerande och process har varit minst sagt märklig på vägen fram att man utan verklig motivering avslutar samarbetet. Hanteringen saknar rättsäkerhet, och tjänstemän och förtroendevaldas agerande under processen fram till dagens beslut är väldigt ”långt ifrån lagom”.