Rapportera närvaro

Det är viktigt att du rapporterar!

När du leder en studiecirkel eller en kurs hos ABF ska du rapportera närvaro för dig och dina cirkeldeltagare.

Så här gör du:

• Du går in på din digitala närvarolista.

• På den digitala närvarolistan markerar du deltagarnas närvaro efter varje träff. Efter avslutad cirkel ska listan signeras.

• Första gången du öppnar ett arrangemang får du upp ett fönster med villkor som ska godkännas.

• Får du lön från ABF för att du leder cirkeln får du också upp dina anställningsvillkor

• Om du behöver en manual finns den tillgänglig här! (PDF)

Verktygslåda för cirkelledare på ABF

I verktygslådan hittar du tips på övningar och utvärderingsmetoder som du kan använda dig av i din studiecirkel. Verktygslådan ska inspirera till nya vägar och fungera som en metodbank. Övningarna kan med små förändringar användas både digitalt och analogt.

En verktygslåda i fyra delar

1. Presentation och förväntningar, pdf

2. Arbeta i grupp, pdf

3. Demokratiskt lärande och kommunikation, pdf

4. Reflektion och utvärdering, pdf

I ABFs webbutik kan du ladda ner eller beställa Verktygslåda för cirkelledare

Cirkelledarutbildning

Som cirkelledare är du en ambassadör för ABF och vi tycker att det är viktigt att du har möjlighet att fortsätta utvecklas som ledare.

Hur ska jag göra för att gå en cirkelledarutbildning?

Vi vill med utbildningen skapa ett intresse och en förståelse för vad ABF och folkbildning egentligen är. Här får du mer kunskap om folkbildning, studiecirkelpedagogik med mera.

GRUND är bara början och när du har gått den finns flera fortsättnings och fördjupningsutbildningar som du kan delta i. Här diskuteras spännande ämnen som ledarskap, gruppdynamik, folkbildningshistoria, distanspedagogik, teknik för studiecirkeln mm. Det förekommer lokala variationer och upplägg.

Kontakta oss för att ta reda på när nästa Cirkelledarutbildning är.