Bli en viktig resurs som cirkelledare
som cirkelledare hos ABF

Tre personer med ett gemensamt kunskapsmål - det är allt som behövs för att starta en studiecirkel. Bara fantasin sätter gränser för vad den kan handla om!

Din kunskap gör skillnad

Är du en engagerad och inspirerande cirkelledare som brinner för att dela kunskap och skapa meningsfulla möten? Då är du en jätteviktig resurs för oss på ABF Botkyrka-Salem! Vi ser cirkelledarna som nyckelpersoner i att förverkliga vår vision och bära ABFs idéer till deltagarna.

Genom att boka ett möte med oss får du tillgång till vårt stöd och våra resurser. Tillsammans kan vi hitta sätt att utveckla dina idéer och skapa en cirkelledarledd verksamhet som inspirerar och berör deltagarna. Vi vill vara med dig i processen, från idé till genomförande, och se till att ABFs idéer når ut på bästa sätt. Ta chansen och boka ett möte med en av våra erfarna cirkelledare.

Välkommen till ABF Botkyrka-Salem, där cirkelledare är en viktig del av vår gemensamma resa mot kunskap och förändring!

Skapa en cirkelanmälan

Genom att trycka på knappen här nedan kommer du till vår digitala cirkellanmälan som du gör innan du startar din cirkel hos oss.

Skapa en arbetsplans

Arbetsplanen behövs alltid fyllas i om du skickat in en cirkelanmälan. Arbetsplanen finns även på din digitala närvarorapporterings-sida.

Skapa en kulturanmälan

ABF ❤️ Kultur

Här anmäler du ditt kulturarrangemang till oss så hjälper vi dig på alla sätt vi kan för att ditt kulturprogram ska bli så bra som möjligt.

Verktyg

Verktygslåda för cirkelledare på ABF

I verktygslådan hittar du tips på övningar och utvärderingsmetoder som du kan använda dig av i din studiecirkel. Verktygslådan ska inspirera till nya vägar och fungera som en metodbank. Övningarna kan med små förändringar användas både digitalt och analogt.

En verktygslåda i fyra delar

1. Presentation och förväntningar, pdf

2. Arbeta i grupp, pdf

3. Demokratiskt lärande och kommunikation, pdf

4. Reflektion och utvärdering, pdf

I ABFs webbutik kan du ladda ner eller beställa Verktygslåda för cirkelledare

utvecklingstrappa.png
Namnlös design (65).png

Cirkelledarutbildning

Som cirkelledare är du en ambassadör för ABF och vi tycker att det är viktigt att du har möjlighet att fortsätta utvecklas som ledare.

Hur ska jag göra för att gå en cirkelledarutbildning?

Vi vill med utbildningen skapa ett intresse och en förståelse för vad ABF och folkbildning egentligen är. Här får du mer kunskap om folkbildning, studiecirkelpedagogik med mera.

GRUND är bara början och när du har gått den finns flera fortsättnings och fördjupningsutbildningar som du kan delta i. Här diskuteras spännande ämnen som ledarskap, gruppdynamik, folkbildningshistoria, distanspedagogik, teknik för studiecirkeln mm. Det förekommer lokala variationer och upplägg.